Kokosimme tälle sivulle vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin joita asiakaspalveluumme tulee liittyen verkkokaupan tilauksiin, toimituksiin sekä gluteenittomiin tuotteisiimme ja niiden käyttämiseen leivonnassa tai ruoanlaitosssa.

Asiakaspalvelun tavoitat myös puhelimella arkisin (paikallista aikaa) kello 9-15 välisenä aikana, palvelemme puhelimessa suomeksi ja englanniksi.

+358 208 348 000
info@virtasalmenviljatuote.fi

Pikalinkit sisältöihin


Miten voin luoda käyttäjätilin verkkokauppaan?
Voit luoda käyttäjätilin klikkaamalla tietokoneen näytöllä oikean yläkulman Kirjaudu sisään -painiketta ja valitsemalla Rekisteröidy.

Mobiililaitteen valikossa Kirjaudu -toiminto löytyy päävalikon alaosasta. Täytä lomakkeeseen pyydetyt tiedot, kuten nimi, sähköposti ja salasana. Saat sähköpostiisi vahvistuslinkin, jota klikkaamalla aktivoit tilisi. Tili on sen jälkeen välittömästi käytettävissä.

En pääse kirjautumaan asiakastililleni – mitä teen?
Tarkasta että käyttämäsi käyttäjätunnus ja salasana ovat oikein ja yritä uudelleen. Jos olet unohtanut salasanan, pyydä sen palauttamista klikkaamalla kirjautumisikkunassa olevaa linkkiä Salasana unohtunut. Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun. Voit myös tehdä ostoksia ilman rekisteröitymistä.

Voinko tehdä ostoksia ilman rekisteröitymistä?
Voit tehdä ostoksia verkkokaupassamme myös ilman rekisteröitymistä. Kerää tuotteet ostoskoriin, täytä verkkokaupan kassalla Tilaajan tiedot -kentät, valitse toimitus- ja maksutapa ja viimeistele tilaus. Rekisteröityneet asiakkaat asioivat kaupassamme helpommin ja näkevät mm. aiemmat tilauksensa asiakastilillään.

Haluaisin tarkastella aiempia ostoksiani – mutta miten?
Kirjaudu asiakastilillesi ja valitse linkki Tilaukset. Avautuvassa ikkunassa on listattuna kaikki asiakastiliisi liittyvät aiemmat tilaukset.

Miten muokkaan ostoskoria ennen tilauksen maksamista?
Voit muokata ostoskoria klikkaamalla Näytä ostoskori -tekstiä. Ostoskorissa voit lisätä tai vähentää tuotteiden määriä plus (+) ja miinus (-) painikkeita käyttäen, tai poistaa tuotteita punaista rastia (x) klikkaamalla. Paina tarvittaessa myös Päivitä ostokori -nappia.

Mitä maksutapoja voin käyttää tilauksen maksamiseen?
Suomalaisille asiakkaillemme ovat käytössä monipuoliset Paytrailin tarjoamat verkkopankki- ja luottokorttimaksut, ruotsalaisille asiakkaille Klarnan tarjoamat eri maksutavat sekä Stripen välittämät luottokorttimaksut.

Voinko lisätä unohtuneen tuotteen jo tekemälleni tilaukselle?
Se voi olla mahdollista, jos tilaustasi ei vielä ole ehditty käsitellä. Ota pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluumme.

Onko mahdollista peruuttaa tilaus, jos olen jo maksanut sen?
Voit mahdollisesti peruuttaa tilauksesi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun mahdollisimman pian tilauksen tekemisen jälkeen. Suosittelemme ottamaan yhteyttä puhelimitse.

Jos tilausta ei ole vielä lähetetty, palautamme maksamasi summan takaisin alkuperäiselle maksutavalle. Jos tilaus on jo lähetetty, sitä ei voi peruuttaa. Ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.



Mitä toimitustapoja on saatavilla ja paljonko postikulut ovat?
Kuluttaja-asiakkaiden suosituimpina toimitustapoina Suomeen ovat Postin ja Postnordin pakettipalvelut, automaatteihin ja palvelupisteisiin. Ruotsiin toimitamme paketteja Postnordin automaatteihin ja palvelupisteisiin. Suomeen ja Ruotsiin toimitettaville paketeille on mahdollista ostaa myös toimitus kotiosoitteeseen.

Huomaa että toimitustapavaihtoehdoissa on painoon liittyviä rajoituksia. Ajan tasalla olevat toimitustapoja koskevat tiedot löydät täältä:
Suomeksi Ruotsiksi

Tarjoatteko ilmaiset toimitukset yli tietyn summan ostoksille?
Kyllä, tarjoamme tilauksellesi ilmaisen toimituksen Suomeen tai Ruotsiin, kun tilauksen sisältämien tuotteiden yhteisarvo ylittää 50 € tai 559 SEK. Ilmainen toimitustarjous koskee vain toimituksia Postnordin automaattiin tai palvelupisteeseen.

Tämän edun saat käyttöön automaattisesti verkkokaupan kassalla.

Voinko valita pakettiautomaatin toimituspaikaksi?
Kyllä, voit valita verkkokaupan kassalla toimituksen pakettiautomaattiin. Valitse “Toimitus pakettiautomaattiin” ja valitse haluamasi automaatti tarjolla olevista vaihtoehdoista. Syötä postinumero Noutopiste -hakuun niin saat listan tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Mikä on toimitusaika normaalisti Suomeen, entä Ruotsiin?
Toimitusaika Suomeen on yleensä 2–5 arkipäivää tilauksen lähettämisestä ja Ruotsiin 4–7 arkipäivää tilauksen lähettämisestä, toimitustavasta ja tilausajankohdasta riippuen.

Voinko muuttaa toimitustapaa tai -osoitetta tilauksen tekemisen jälkeen?
Jos tilaustasi ei ole vielä käsitelty, voit mahdollisesti muuttaa toimitustapaa tai -osoitetta. Ohteyttä asiakaspalveluun mahdollisimman pian. Suosittelemme tällöin ottamaan yhteyttä puhelimitse numeroon +358 208 348 000 – asiakaspalvelumme palvelee suomeksi ja englanniksi arkisin kello 9-15 paikallista aikaa.


Voit seurata tilauksesi käsittelyn vaiheita asiakastilisi kautta.


Käsittelemme saapuneita verkkokauppatilauksia arkisin niiden saapumisjärjestyksessä. Tavallisesti niiden lähettäminen kuljetettavaksi tapahtuu 1-3 arkipäivässä, kampanjoiden yhteydessä käsittelyaika saattaa olla hieman pidempi.


Kuljetuksista vastaavat Posti ja Postnord lähettävät ilmoituksen tilauksesi saapumisesta noudettavaksi oman käytäntönsä mukaisesti joko tekstiviestillä, applikaation push-ilmoituksella tai sähköpostilla.


Missä kohtaa voin syöttää lahjakortin koodin tai alennuskoodin?
Voit syöttää koodin kahdessa paikassa:

1) Klikkaa ostoskorin kuvaketta ja sitten klikkaa Näytä ostoskori. Tuotelistauksen alapuolella on kenttä Alennuskoodi. Syötä koodi kenttään ja klikkaa painiketta Lisää alennuskoodi.  Tai vaihtoehtoisesti :

2) Siirry verkkokaupan kassalle. Toimitustapavaihtoehtojen alapuolella on teksti: Onko sinulla alennuskuponki? Klikkaa tästä. Napsauta linkkiä ja sinulle avautuu kenttä johon voit syöttää koodin.

Paina vielä Käytä-nappia. Varmista että alennuskoodiin liittyvä etu näkyy kassalla annettuna alennuksena. Ongelmatapauksessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Alennuskoodini tai lahjakorttini ei toimi, mitä voin tehdä?
Tarkista, että koodi on voimassa ja kirjoitettu oikein, myös isot ja pienet kirjaimet huomioiden. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko käyttää useampaa alennuskoodia kerralla?
Valitettavasti vain yksi alennuskoodi voidaan käyttää per tilaus.

Voinko jakaa lahjakortin käyttämisen useammalle ostoskerralle?
Lahjakortti on käytettävä yhden ostoskerran yhteydessä. Mahdollisesti käyttämättä jäänyttä osuutta ei hyvitetä.

Miksi alennus ei näy loppusummassa?
Varmista, että alennuskoodi tai lahjakortti on syötetty oikein ja että se täyttää ehdot. Päivitä näkymä ja kokeile uudelleen. Ota tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluumme.



Tilaukseni on myöhässä, mitä teen?
Voit seurata lähetyksen kulkua sinulle toimitetun seurantakoodin avulla Postin tai Postnordin järjestelmissä. Jos tilauksesi ei ole saapunut arvioidussa ajassa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asian käsittelyä nopeuttaa, jos pystyt kertomaan tilausnumeron, jolla tunnistamme tilauksesi.

Mistä löydän tilauksen seurantakoodin?
Saat seurantakoodin tilauksen yhteydessä antamaasi sähköpostiosoitteeseen, kun tilaus on käsitelty ja lähetetty. Tarkasta ettei se ole ohjautunut roskapostikansioon.

Seurantakoodi ei toimi, mitä tehdä?
Odota muutama tunti, sillä koodin aktivoituminen saattaa kestää, kunnes lähetys on ensi kertaa kirjattu kuljetusyhtiön järjestelmään. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko peruuttaa viivästyneen tilauksen ja saada rahani takaisin?
Esimerkiksi juhlapyhien ja lomien aikana on syytä varata tavallista enemmän aikaa tilauksen saapumiselle. Jos lähetyksesi saapuminen on viivästynyt merkittävällä tavalla, niin ota yhteyttä asiakaspalveluumme.


Mitä teen, jos en ole saanut pakettia ollenkaan?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asian käsittelyä nopeuttaa, jos sinulla on antaa tilausnumero. Selvitämme asian mahdollisimman nopeasti.

Paketti saapui vahingoittuneena, miten toimin?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian käsittelyä varten. Ota kuva vahingoittuneesta paketista – sitä saatetaan tarvita myöhemmässä vaiheessa.

Mikäli paketissa olevia tuotteita on rikkoutunut kuljetuksen aikana, ota kuva myös niistä.

“Kuka maksaa palautuskulut, jos tuote on rikki?”
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian käsittelyä varten. Älä lähetä tuotepalautusta ennen kuin olet saanut toimintaohjeet.

“Voinko saada uuden tuotteen tilalle rikkoutuneen sijaan?”
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian käsittelyä varten.

Lähetyksestä puuttui yksi tai useampia tilaamiani tuotteita, miten toimin?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian käsittelyä varten.


Miten voin tehdä reklamaation tuotteesta?
Lähetä sähköposti asiakaspalveluumme otsikolla “Reklamaatio”. Liitä mukaan tilausnumero, kuvaus virheestä tai ongelmasta ja mahdolliset kuvat tuotteesta tai lähetyksestä sekä parasta ennen -päiväystä koskeva tieto. Pyydämme tarvittaessa lisätietoja.

Jos reklamaatio koskee muualta kuin verkkokaupastamme tehtyä ostosta, liitä mukaan tieto ostopaikasta ja ajankohdasta.

Kuinka nopeasti reklamaationi käsitellään?
Käsittelemme reklamaatiot nopeasti, yleensä viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Mitä tietoja tarvitsen reklamaation tekemiseen?
Tarvitset tilausnumeron, tuotteen nimen ja tuotteen parasta ennen -päiväyksen, kuvauksen virheestä tai ongelmasta ja mahdolliset kuvat. Pyydämme tarvittaessa lisätietoja.

Jos reklamaatio koskee muualta kuin verkkokaupastamme tehtyä ostosta, liitä mukaan tieto ostopaikasta ja ajankohdasta.

Voinko palauttaa tuotteen, vaikka olen avannut pakkauksen?
Elintarvikkeita ei voi palauttaa, mikäli tuotepakkaus on avattu tai muuten vaurioitunut. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian käsittelyä varten.


Reseptipankista ideoita, tietopankista apua gluteenittomaan elämään


Haluamme tuoda apua ja tukea vatsojen hyvinvointiin valmistamalla gluteenittomaan leivontaan ja ruoanlaittoon sopivia tuotteita.

Reseptipankistamme löytyy satoja testattuja ohjeita makeaan ja suolaiseen leivontaan sekä ruoanlaittoon. Tietopankista löydät vastauksia gluteenittomaan elämään liittyvistä peruskysymyksistä.

Liity uutiskirjeen tilaajaksi ja seuraajaksi somekanavissamme niin saat tuoretta tietoa ja inspiraatiota gluteenittomaan leivontaan!


Miten tunnistan gluteenittoman tuotteen?
Gluteenittomien tuotteiden pakkausmerkinnät eroavat valmistajien noudattaman käytännön mukaisesti. Tässä yleisiä ohjeita gluteenittoman tuotteen tunnistamiseen:


Tuotepakkaus: Etsi pakkauksesta merkintöjä, kuten “gluteeniton” tai vastaavaa tekstiä. Tuotteen nimi tai kuvaus voi myös ilmaista, että se on gluteeniton.

Ainesosaluettelo: Tarkista tuotepakkauksessa tai verkkokaupan tuotekuvauksessa oleva ainesosaluettelo. Gluteenittomissa tuotteissa ei käytetä vehnää, ohraa, ruista tai niiden johdannaisia. Mahdolliset allergeenit pitää mainita ainesosaluettelossa erikseen.


Sertifikaatit ja merkit: Etsi pakkauksesta gluteenittomuutta osoittavia sertifikaatteja tai merkkejä, kuten Keliakialiiton hallinnoima, kansainvälinen Gluteeniton tuote -merkki, joka kertoo tuotteen olevan sertifioitu ja turvallinen gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle.


Tuotetiedot verkossa: Monessa tapauksessa voit tarkistaa tuotteen tiedot
myös valmistajan tai jälleenmyjän verkkosivuilta.

Onko gluteeniton ruokavalio terveellisempi kuin tavallinen ruokavalio?
Gluteeniton ruokavalio ei ole välttämättä terveellisempi kuin tavallinen ruokavalio yleisesti ottaen. Se on kuitenkin välttämätön ja terveellisempi vaihtoehto niille, jotka kärsivät keliakiasta – ja voi auttaa useita muista suolistoon sekä ruoansulatukseen liittyvistä ongelmista kärsiviä. Gluteeniton ruokavalio auttaa näitä henkilöitä välttämään gluteenin aiheuttamat oireet ja suolistovauriot, mikä parantaa heidän elämänlaatuaan ja terveyttään.


Kuitenkin, jos henkilöllä ei ole keliakiaa tai gluteeniherkkyyttä, gluteenittoman ruokavalion noudattaminen ei automaattisesti tarjoa terveyshyötyjä verrattuna tavalliseen, tasapainoiseen ruokavalioon, joka sisältää gluteenia. Ennen gluteenittomaan ruokavalioon siirtymistä kannattaa keskustella asiasta lääkärin ja mielellään myös ravintoterapeutin kanssa.

Terveellinen ruokavalio riippuu monista tekijöistä, kuten ruokien monipuolisuudesta, ravintoaineiden tasapainosta ja yksilöllisistä terveydellisistä tarpeista, ei pelkästään siitä, sisältääkö ruokavalio gluteenia vai ei.

Voiko gluteeniton ruokavalio auttaa vatsavaivoihin?
Gluteeniton ruokavalio voi auttaa vatsavaivoihin tietyissä tapauksissa. Keliakiaa sairastaville gluteeniton ruokavalio on ainoa keino välttää oireita, kuten vatsakipua, turvotusta ja ripulia, jotka johtuvat gluteenin aiheuttamasta ohutsuolen limakalvon vaurioitumisesta.

Lisäksi jotkut ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) kärsivät ihmiset ovat havainneet gluteenittoman ruokavalion helpottavan heidän oireitaan. Gluteeniherkkyys, joka ei aiheuta autoimmuunireaktiota kuten keliakia, voi myös aiheuttaa vatsavaivoja, ja näissä tapauksissa gluteenin välttäminen voi tuoda helpotusta.

Tutustu blogiartikkeleihin omalla sivustollamme. Keliakialiiton sivusto tarjoaa tietoa ja tukea gluteenittomaan elämään. Muista ruoansulatuselimistön sairaudista saat tietoa Suolistosairaat ry:n sivustolta.


Miten estän gluteenikontaminaation kotona?
Keliaakikon kotona tärkeätä huolehtia siitä että gluteenittomat ruoka-aineet ja ruoanlaittoon käytettävät välineet eivät joudu kosketuksiin gluteenipitoisten tuotteiden kanssa. Jo pienikin määrä saattaa aiheuttaa vakavia oireita.

Varastointi: Säilytä gluteenittomat ja gluteenipitoiset elintarvikkeet erillään toisistaan. Käytä erillisiä hyllyjä, kaappeja ja astioita gluteenittomille tuotteille.

Keittiövälineet: Pese kaikki keittiövälineet ja leikkuulaudat huolellisesti jokaisen käyttökerran jälkeen. Harkitse erillisten keittiövälineiden ja valmistusastioiden hankkimista gluteenittomien ruokien valmistukseen.

Ruoanvalmistus: Ole varovainen ruoanvalmistuksessa ja varmista, että gluteenittomat ja gluteenipitoiset ruoat eivät koskaan kosketa toisiaan. Käytä puhtaita astioita ja välineitä ja pese kätesi usein. Valmista ensin gluteeniton vaihtoehto ja vasta sen jälkeen gluteenipitoinen ruoka.

Tietoisuus piilogluteenista: Gluteeni voi piiloutua yllättäviin paikkoihin, kuten vaikkapa yhteisesti käytettyyn voirasiaan. Avatuista jauhopakkauksista saattaa levitä gluteenipitoista jauhopölyä laatikoihin ja kaappien hyllyille.


Miten leipoa gluteenittomasti, ilman että leivonnaiset murenevat?
Gluteenittomassa leivonnassa leivonnaisten murenevuuden välttäminen on yksi yleisimmistä haasteista. Tässä muutamia vinkkejä, jotka auttavat estämään murenevuutta ja parantamaan leivonnaisten rakennetta:

Käytä psylliumia: Psyllium on kuitu, joka auttaa sitomaan kosteutta ja antaa taikinalle sitkon kaltaista rakennetta, mikä on tärkeää gluteenittomassa leivonnassa. Viljatuotteen jauhoseoksiin on lisätty psylliumia, joten lisää sitä taikinaan vain jos reseptissä erikseen kehotetaan.

Valitse oikeat ainekset: Käytä gluteenittomia jauhoseoksia, jotka on erityisesti suunniteltu tiettyjen leivonnaisten valmistamiseen. Jauhoseokset sisältävät yhdistelmiä eri jauhoista ja apuaineista, jotka parantavat leivonnaisten rakennetta.

Varmista riittävä nesteen määrä: Gluteenittomat leivonnaiset kuivuvat helposti, joten on tärkeää lisätä riittävästi kosteutta. Käytä reseptien mukaisesti nestemäisiä ainesosia, kuten öljyä, maitoa, vettä tai muita nesteitä. Esimerkiksi Gluteeniton Saaristolaisleipä sisältää olutta ja siirappia, jotka auttavat pitämään leivän rakenteen kosteana.

Älä vaivaa taikinaa liikaa: gluteenittoman taikinan liika vaivaaminen voi tehdä siitä tiiviin ja kovan. Sekoita taikinan aineksia vain sen verran, että ne ovat sopivasti sekaisin. Noudata reseptissä annettuja ohjeita.

Anna taikinan levätä: Ennen paistamista anna taikinan levätä ja kohota. Tämä auttaa ainesosia sitoutumaan toisiinsa paremmin ja parantaa leivonnaisten rakennetta. Noudata tässäkin reseptikohtaisia ohjeita.

Mistä tiedän mikä jauho tai jauhoseos sopii mihin tarkoitukseen?
Jos kaapin hyllylle alkaa kertyä vajaita jauhopaketteja, on helpoin tapa hakea ideoita ja inspiraatiota Viljatuotteen kattava reseptipankki. Valikosta löytyvät reseptit myös jauhoseoksen tai ohjeessa käytetyn jauhon perusteella luokiteltuina.

Miksi gluteeniton leipäni ei kohonnut?
Gluteenittoman leivän – tai muunkin leivonnaisen – kohoamattomuus voi johtua useista syistä, mutta tässä on muutama mahdollinen syy, jotka voivat selittää tilanteen:

Kuivahiivan määrä ja aktiivisuus: Mikäli reseptissä käytettiin kuivahiivaa, on syytä tarkistaa oliko hiiva vielä aktiivista. Kuivahiivan vanhentuminen tai säilytys sopimattomissa olosuhteissa voi heikentää sen tehoa, mikä vaikuttaa leivän kohoamiseen.

Lämpötilat: Taikinan alustuksessa ja kohotuksessa lämpötilalla on suuri merkitys. Kuivahiiva pitää aktivoida 42-asteisessa nesteessä. Ja jos taikinan kohotuspaikka on liian viileä, hiiva ei välttämättä toimi kunnolla, mikä voi hidastaa tai estää kohoamista.

Uunin todellinen lämpötila: Uunien lämpötiloissa voi olla suuria vaihteluja, eikä säätimen lukema välttämättä vastaa todellista lämpötilaa. Jos ongelma alkaa toistua eri leivonnaisten kanssa, kannattaa tarkastaa uunin mahdollinen lämpötilaero uunilämpömittarin avulla. Joskus syynä voi olla myös tekninen vika, kuten rikkoontunut termostaatti tai lämpövastus.


Jauhojen ominaisuudet: Gluteenittomat jauhot eivät sisällä gluteenia, joka auttaa sitomaan taikinaa ja tukemaan kohoamista leivissä ja muissa leivonnaisissa. Vaikka gluteenittomissa jauhoseoksissa on usein aineksia, jotka auttavat imitoimaan gluteenin ominaisuuksia, ne eivät aina toimi samalla tavalla. Tämä voi vaikuttaa leivän tai leivonnaisen rakenteeseen ja kohoamiseen. Hyödynnä aiempia kokemuksiasi reseptin muokkaamiseksi ainesosien sekä kohottamis- ja paistoaikojen tai lämpötilojen osalta.

Voinko käyttää mausteita gluteenittomassa leivonnassa ja ruoanlaitossa?
Voit käyttää mausteita, kunhan varmistat että ne eivät sisällä gluteenia – tämä on tärkeätä erityisesti mausteseoksia tai -kastikkeita käytettäessäsi. Sinänsä perusmausteet ovat yleensä luonnostaan gluteenittomia. Viljatuotteen jauhot ja jauhoseokset valmistetaan ilman mausteiden käyttämistä.

Suomalaiset yritysasiakkaat
Verkkokaupassa on nykyisellään käytössä kuluttajahinnasto, eikä verkkokauppaa ole tarkoitettu varsinaisesti yritysasiakkaiden käyttöön. Voit tehdä pienet tuotetilaukset halutessasi verkkokaupassa. Verkko-ostokset maksetaan verkkokaupassa.

Vaihtoehtoisesti voit tehdä tilauksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, ensimmäisellä tilauskerralla mielellään puhelimitse +358 208 348 000 ja jatkossa sähköpostilla info@virtasalmenviljatuote.fi . Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen ja rahdin sisältävän laskun.

Ruotsalaiset yritysasiakkaat
Viljatuotteen verkkokauppa on tarkoitettu kuluttajamyyntiin ja verkkokaupassa on käytössä kuluttajahinnasto. Verkkokaupan järjestelmä ei tunnista ulkomaista yritysasiakasta, ja siksi kaikki Ruotsiin tehtävät verkkokaupassa tehdyt ostokset sisältävät arvonlisäveron.

Lähetä tilaus tai tarjouspyyntö sähköpostilla info@virtasalmenviljatuote.fi . Saat meiltä sähköpostiisi tarjouksen arvonlisäverottomilla hinnoilla – tai tilausvahvistuksen ja rahdin sisältävän laskun.